O kaip šiuo laikotarpiu edukuoti vaikus, kaip parodyti jiems, kad mokame rūpintis net tais, kurie toli nuo mūsų, juk draugą šalia apkabinti galime, o kaip apkabinti tą, kuris labai toli? Kaip švęsti ir skatinti savo šalies tautiškumą vaikų ugdyme, neužgožiant tų, kuriems dabar mūsų palaikymo reikia labiausiai?
Patarimais ir idėjomis dalijasi „Family Lab Academy“ kūrybinių veiklų mokytoja Lina Dumbliauskienė.
Ką akcentuoti mokant vaikus pilietiškumo ikimokykliniame amžiuje?
Ikimokyklinis amžius ypatingas tuo, kad vaikai su nuoširdžiu gerumu priima visą mūsų suteikiamą informaciją ir ilgai saugo ją atmintyje. Kiek gerumo parodysime, tiek vaikai turės supratimo, kaip elgtis su tais, kuriems pagalbos reikia. Kiekvienas mūsų gražus poelgis, paskatinimas rūpintis draugu moko vaikus, kaip būti gerais – turime pradėti nuo savęs ir kiek įmanoma pirmi parodyti gerumo gestą. Tad ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikų pilietiškumą turime akcentuoti pagalbą kitam, gerumą, supratimą, kad esame svarbūs ne tik mes – svarbūs ir mūsų artimieji bei draugai.
Kodėl negalime pamiršti ir savęs?
Kai kalbame apie gerumą kitam, labai svarbu nepamiršti gerumo sau, mes irgi esame žmonės, kuriems reikia paguodos, džiaugsmo ir palaikymo. Tad skyrę laiko malonioms veikloms padėsime sau nurimti, būti tvirtesniems, kai to prireiks mūsų artimiesiems ar draugams. Mokydami vaikus pilietiškumo turime tai parodyti smagiu būdu, kad vaikams šios veiklos suteiktų galimybę tyrinėti ir džiaugtis, atrasti naujus būdus mokytis, o ne tik jausti pareigą ar rodyti pagarbą, taip, kaip įpratę suaugusieji. Kiekvienas vaiko atmintyje likęs gražus atsiminimas apie savo šalį, apie gebėjimą padėti ir rūpintis ne tik savo, bet ir kita šalimi, padės suprasti ir įsisavinti gerumo grožį, norą padėti ir rūpintis kiekvienu, kuriam reikia pagalbos.
Veiklos, padėsiančios ugdyti vaikų pilietiškumą:
Loginė veikla – „Vėliavos“
Loginės veiklos skatina vaikus ne tik ieškoti tokios pat spalvos, formos ar tam tikrų elementų, tačiau padeda lavinti susikaupimo įgūdžius, akies–rankos koordinaciją, matematinius įgūdžius.
Šiai veiklai jums reikia nusipiešti Lietuvos ar kitą norimos šalies vėliavą (mes pasirinkome Ukrainos vėliavą, iš solidarumo šiai šaliai), pasidaryti po dvi kopijas, kad antrąją galėtumėte iškirpti.
Paskatinkite vaikus atskirti ir rasti tokią pačią vėliavą. Iškirpkite vėliavos spalvas ir parodykite vaikams, kaip sudėlioti spalvas eiliškumo tvarka.
Meninė veikla – „Atrastos spalvos“
Meninės veiklos padeda vaikams atrasti džiugesio emocijas, nuramina, skatina įsijausti ir išlaisvinti kūrybines galias.
Šiai veiklai jums reikės vandens, popierinio rankšluosčio ir flomasterių.
Perlenkite popierinio rankšluosčio lapą, ant vidinės pusės nupieškite vėliavų kontūrus ir leiskite vaikams nuspalvinti vėliavas atitinkamomis spalvomis.
Perlenktą popierinio rankšluosčio lapą leiskite vaikams įdėti į vandenį, stebėkite, kaip atsiranda spalvos, papasakokite, kaip vanduo „suranda“ spalvas.
Perlenktą piešinį ant popierinio rankšluosčio padėkite ant padėklo ir leiskite vaikams pipetėmis, šaukšteliais ar vandens purkštukais sušlapinti piešinį, taip stebint, kaip sušlapusiose vietose atsiranda vis daugiau spalvų.
Smulkiosios motorikos veikla – „Dėlioju vėliavas“
Smulkiosios motorikos veiklos gerina smulkiųjų raumenų darbą, tobulina bazinius judesius, reikalingus tokiems judesiams (paimti, įdėti, atsukti) atlikti.
Šiai veiklai jums reikės kamštelių nuo tyrelių ar sulčių ir kitų gaiviųjų gėrimų, taip pat – popieriaus, ant kurio apvedžiosite kamštelius, vėliavos kontūruose.
Skatinkite vaikus dėlioti kamštelius, pataikant reikiamą spalvą.
Leiskite vaikams rūšiuoti kamštelius pagal spalvas, taip jas įtvirtinant.