Savo patarimais, ką svarbu žinoti tam tikrais amžiaus raidos tarpsniais, dalinasi „Family Lab Academy“ Vilniaus komanda Lukas Benevičius ir Dovilė Naujokaitė.
Kodėl vaikai prašosi ant rankų?
Ne vieniems tėvams tenka susidurti su tuo, kad jų vaikas vis prašosi pakeliamas ant rankų, nors jau yra pradėjęs pats vaikščioti. Štai prie valgyti gaminančio tėčio atėjusi dukra pakelia rankytes į viršų ir jis ją paima ant rankų, nes žino, kad kitu atveju prasidės ašaros. Iš vienos pusės, tarsi norisi atliepti vaiko poreikį – paimti, nuraminti, leisti drauge stebėti, ką tėtis daro, nes būdamas ant rankų vaikas jaučiasi saugiai ir ramiai. Iš kitos pusės – kadangi tai tęsiasi ne dieną ir ne dvi, atrodo, kad tai jau virtę įpročiu, kuris kelia susierzinimą tėvams, nes sunku suderinti buities darbus ir vaikelio poreikį. Todėl svarbu identifikuoti tikrąjį poreikį – ar tai vaiko noras nusiraminti, gauti saugumo ir šilumos.
Ko vengti tokiose situacijose?
Ir tikriausiai vieno varianto nėra. Kai matome, kad vaikui išties reikalingas pakėlimas ir apkabinimas, drąsiai tai ir darykite. Tik nepamirškite svarbios ribos tarp poreikių atliepimo ir hiperglobos.
Kitas dalykas – ir atstumti, palikti žaisti vieną bei savarankiškai mokytis nusiraminti nerekomenduojame. Tada gali susiformuoti suvokimas, kad jis yra vienas, niekas jam nepadės, nenuramins, o suaugęs manys, kad savo problemas turi spręsti vienas, neprašys ir neieškos pagalbos.
Patarimai, kaip tokiose situacijose patenkinti vaikų poreikius
Norime pasidalinti keliais patarimais, kurie išugdys vaiko norą stengtis ieškoti įvairių būdų pasijausti saugiam ir priimtam, o taip pat lavinti jo pasitikėjimą savimi ir drąsą, mokytis palaukti, kol tėtis ar mama pabaigs gaminti ar atlikti kitus buities darbus:
1. Pirma, jeigu pastebite, kad pradėjote paimti vaiką ant rankų, kai tik jis pakelia rankas – pabandykite nuo šiol pasilenkti iki vaiko aukščio ir iš karto neimti jo į rankas, o pakalbėti rūpimu klausimu. Greičiausiai mažylis pats norės lipti pas jus ant rankų, bet tokiu atveju galite tai paversti „lipimo ant kalno“ žaidimu. Tai bus ir nuraminimas, ir saugumo suteikimas, ir padrąsinimas kartu įtraukiant žaidimo elementą. Drąsiai kartokite tai keletą kartų, nes vaikas vis tiek gali prašytis ant rankų. Galite sakyti „o, koks aš didelis kalnas – ar įlipsi į jį?“. Ir tuomet pradėkite skatinti vaiką įveikti mažesnį iššūkį, laikydami jį už rankų, padėdami jam, o paskui vis sunkindami tokį pratimą. Dažnu atveju šis paprastas žaidimas padeda neįprasti daryti į tėvų rankas „opa“ ir būti tik nešiojamam, o formuoja stipresnį abipusio ryšį, per žaidimą įveikti iššūkius ir ugdytis valią.
2. Jeigu pastebėjote, kad nešiojimas ant rankų yra dažnesnis nei savarankiškas vaiko judėjimas (šliaužiojimas, vaikščiojimas ir pan.) ir tuo laiku kaip tik planuojate leisti vaiką į darželį ar užsiėmimus vaikams, rekomenduojame kiekvieną dieną mažinti laiką/kartus, kai vaikas paprašo, o jūs jį paimate į rankas. Užuot tai darius, rekomenduojame nukreipti vaiko dėmesį į jam patinkantį žaislą ar paprašyti, kad nuvestų prie jam mėgstamos veiklos.
Nors iš pradžių toks dėmesio nukreipimas gali baigtis ašaromis, bet ilgainiui tai padės įpratinti vaiką judėti savarankiškai. Labai svarbu, kad šeimoje laikytumėtės vieningos strategijos ir, jeigu vedate mažylį į darželį, taip pat elgtis susitartumėte ir su mokytojais. Įsivaizduokite, jūs namuose turite tik vieną ar du ant rankų besiprašančius vaikus, o darželyje jų daugiau nei penkiolika, tad mokytojams šio poreikio patenkinti gali ir nepavykti.
3. Jei vaikui smalsu, ką jūs darote, tuomet būtina jį pakviesti darbus įveikti drauge. Jei pjaustote daržoves ir ruošiate pietus, drąsiai duokite vaikišku peiliu jam supjaustyti bananą, mokykite tai daryti. Jei dedate prieskonius ar kruopas – duokite vaikui šaukštą ir paraginkite pagelbėti. Sudarykite vaikui sąlygas patogiai atsistoti greta prie virtuvės stalviršio ir drauge dirbti, leiskite vaikui stebėti, ką darote. Vaikai dažnai norisi ant rankų ir ypač buities darbų metu, nes nori matyti ir imti tuos daiktus, kuriuos laiko tėvai. Jei paimtas ant rankų vaikas dairosi ir nori daryti tai, ką prieš tai darėte jūs, vadinasi, laikas pagalvoti būdų, kaip darbus nudirbti drauge. Sudarykite visas sąlygas vaikams dalyvauti buities darbuose – taip skatinsite ne tik savarankiškumą, bet ir lavinsite visas kitas raidos sritis: kalbos (kalbantis su vaiku, įvardinant daržoves, vaisius, juos ragaujant ir skatinant kalbėti, koks skonis, ar kvepia), pažinimo raidą (supažindinant su tuo, ką ir kaip darote, leidžiant paliesti ir perdėti, perpilti).
Paverskite tai kūrybiniu procesu, kur darbas gal ir nevyks taip greitai, bet taps puikiu vaiko ugdymo laiku.