Naudingomis veiklomis ir įžvalgomis apie ergoterapijos naudą ankstyvajame vaikų amžiuje dalijasi „Family Lab academy“ ergoterapeutė Eglė Jurevičiūtė.
Kas yra ergoterapija? Kodėl vis daugiau tėvų nori sužinoti apie šią reabilitacijos sritį?
Verčiant iš graikų kalbos ergon yra darbas, therapeia – gydymas, taigi ergoterapija – tai gydymas tikslinga veikla, siekiant maksimalaus savarankiškumo ir produktyvumo asmens laisvalaikio, kasdieninėje ir darbinėje veikloje. Todėl ankstyvajame ugdyme ergoterapeutai padeda vaikams lavinti motorinius gebėjimus, kad jie taptų savarankiškesni, produktyvesni ir gebėtų susikoncentruoti.
Kaip ergoterapiją galima pritaikyti vaikams?
Vaikų ergoterapija siekiama pagerinti vaikų įsitraukimą į įvairius gyvenimo vaidmenis, skatinti jų savarankiškumą kasdieninėje veikloje (pavyzdžiui, valgyti, apsirengti), gerinti dėmesio koncentraciją, socialinius įgūdžius (kalbėtis su kitais, bendrauti), akies–rankos koordinaciją, lavinti smulkiąją motoriką, mokyti taisyklingų griebimo ir suėmimo įgūdžių ir prevenciškai užkertant kelią kitų problemų užuomazgoms.
Bendradarbiaujant su tėvais ergoterapeuto vaidmuo yra pasirinkti ir pritaikyti intervencijos pasirinkimus, kad jie atitiktų vaiko ir tėvų tikslus, pageidavimus ir tobulinimo galimybes, remiantis jų poreikiais ir pastebimomis problemomis.
Veiklas vaikui svarbu parinkti tokias, kad būtų įdomu, nemonotoniška, aišku ir suprantama. Ergoterapeutai parenka intervencijas vaikams remdamiesi vaiko kasdieninio gyvenimo vaidmenų analize, kaip jų veiklą veikia jo amžiaus ir raidos galimybės, kaip aplinka palaiko arba riboja jų veiklą.
Nuo kokio amžiaus galima taikyti ergoterapiją?
Amžiaus ribos ergoterapijoje nėra nustatytos – ją galima taikyti nuo pat kūdikystės. Nuo pat pirmų dienų vaikui svarbu leisti liesti ir tyrinėti skirtingas tekstūras, sukurti ritualus, o žaidimus paversti ne tik smagiais, bet ir tikslingai lavinančiais.
Ergoterapinės veiklų idėjos namuose
Veikla Nr. 1 „Eglutė“
Šiai veiklai reikės kelių spalvų dažų ir popieriaus.
Veiklos eiga: nupieškite eglutės trafaretą ir paskatinkite vaiką dėti pirštuką į dažus ir dekoruoti eglutę pirštukų atspaudais.
Ši veikla lavina smulkiąją motoriką, akies–rankos koordinaciją, taip pat mokomasi technikos, kai reikia ne braukyti lape, o padėti tvarkingą ir tikslų atspauduką. Taip didėja vaiko koncentracija ir atidumas, lavinami pirštukai.
Veikla Nr. 2 „Spalvotas modelinas“
Modelinui pagaminti reikės:
Veikloms reikės:
Modelino gaminimo eiga:
1. Sumaišykite sausus ingredientus ir minkykite tešlą.
2. Jei masė limpa prie rankų – įberkite dar šiek tiek miltų.
3. Į išminkytą modeliną įdėkite pasirinktos spalvos dažų ir gerai viską perminkykite (dažų įminkymui naudokite pirštines).
Veiklų idėjos:
1. Išminkykite tešlą ir padarykite iš jos keletą pailgų „pagaliukų“. Iš jų sudėliokite eglutės formą, paimkite vienkartinį peilį ir pjaustykite modeliną į smulkesnes dalis, taip lavindami smulkiąją motoriką mokysite valgymui reikalingų įgūdžių, o tešlos gaminimo metu vaikas tobulins griebimo ir suėmimo įgūdžius.
2. Išminkykite tešlą ir padarykite iš jo tolygų pagrindą. Susmaigstykite į jį pagaliukus ir leiskite vaikui ant jų sumauti makaronus, taip lavindami jo smulkiąją motoriką ir akies–rankos koordinaciją.
3. Išminkykite tešlą ir padarykite tolygų pagrindą. Leiskite vaikui išlaisvinti fantaziją puošiant modeliną įvairiomis puošmenomis, taip sukuriant nuostabų modelino miestą!
Veikla Nr. 2 „Spalvoti imbieriniai sausainiai“
Jums reikės: kartono, spalvotų flomasterių, pūkuotų spalvotų kamuoliukų.
Eiga:
1. Ant kartono nupieškite tris imbierinius sausainiukus, juos nuspalvinkite skirtingomis spalvomis.
2. Parinkite tų spalvų pūkuotus kamuoliukus ir paskatinkite vaiką papuošti juos atitinkamomis spalvomis.
Ši veikla tobulina smulkiąją motoriką, akies–rankos koordinaciją, moko pažinti spalvas.
Taigi ergoterapinės veiklos labai smagios ir patinka vaikams, nes jos įtraukia, ugdo vaiko atidumą, koncentraciją ir lavina smulkiąją motoriką ruošiantis rimtiems savarankiškumo etapams. Smagaus laiko su šiomis idėjomis!